marți, 12 iunie 2012

Armele culturale

Viitorul copiilor noştri, VIITORUL CIVILIZAŢIILOR este dictat de poveştile pe care le aud şi de eroii lângă care cresc. Spartacus eroul trac, gladiatorul imperiului roman în filmul cu acelaşi nume din versiunea lui Stanley Kubric, în interpretarea lui Kirk Douglas a fost eroul copilăriei mele. Fiecare copil voia să fie SPARTACUS.
Sigur, el este un pic demodat astăzi pentru că nu mai reprezintă valorile şi directivele cerute de societatea în care trăim. Douglas spunea într-un interviu că pentru a fi uşor de  asimilat filmul şi acceptat eroul, a fost necesar ca povestea să fie cioplită şi structurată în jurul infrastructurii societăţii de azi, azi însemnând timpul realizării filmului, anii ’60. Eroul trebuia construit să apere valorile trasate de societatea şi vremurile războiului rece – patriotism, naţionalism, dragostea de familie, de casă, de pământ, libertatea cuvântului, a dreptului de a alege etc. Trebuiau sădite aceste valori în conştiinţa tineretului pentru asigurarea unei Americi eterne.
Anul acesta, după şaizeci de ani de atunci, societatea şi ideologia americană este altfel. Am văzut trei versiuni ale “Albei ca Zăpada“ realizate de Hollywood în ciuda faptului că sunt deja pe piaţă, mii de versiuni a poveştii Fraţilor Grim. Analizându-le, poţi să-ţi dai seama de scopul viclean care se ascunde în spatele lor. Dacă sistemul în care trăieşti vrea să te manipuleze şi să te pregătească în scopul serviciului ideologic urmărit de ei, atunci povestea sau filmul este cea mai bună formă de educare în masă. Ca să poată fi înţeleasă şi atractivă, noua versiune este construită pe calapodul noii orânduiri. Dacă orânduirea vrea să-şi asigure longevitatea, atunci ea foloseşte povestea în scopul spălării creierului redirecţionând-o. Ca să-i schimbe percepţia psihologică şi s-o redirecţioneze, atunci ei o împănează cu lovituri în direcţia ţintei.
Dacă până acum, în poveste, Hollywood-ul a folosit elementele de bunătate, dragoste pentru cel slab, generozitate, dăruire, promovarea păcii şi a respectului reciproc, grija de familie şi ţară, apărarea adevărului şi a justiţiei, azi observăm cum Hollywood-ul prin ultima realizare “Alba ca Zăpada şi Războinicul Vânător”, ne invită la o nouă atitudine şi schimbare psihologică, în special îi educă pe cei mici să privească viaţa prin alţi ochelari, să o vadă într-o nouă haină şi să abordeze o nouă formă de manifestare şi de rezolvare a problemelor din societate: rupere de aproapele, agresivitate, militarism şi eliminare ca fiind singurile soluţii spre success şi fericire. Renunţarea la bunătate şi angajare a unei violenţe mai mari şi mai deştepte în învingerea violenţei, deci ochi pentru ochi sau mai bine zis întregul cap pentru un ochi şi chiar întreaga familie. Ce declară America după septembrie, unsprezece? Că pentru unul de-al lor trebuie să moară doisprezece şi sigur această cifră fiind mare nu se mai ţine cont de numărătoare şi nu-i mai poţi opri nici la milioane, tot aşa cum nu l-a mai putut opri nimeni pe Gingis Han când a năvălit asupra Asiei şi Europei pârjolindu-le. În Hollywood nici măcar frumuseţea naturală nu a rămas neatinsă. Că frumosul nu mai e dat de Dumnezeu ci e dat de directivele ideologiei, de sistem, de “marele manipulator”. Am ajuns complet debusolaţi şi deprivaţi de propriile noastre simţăminte, de propria noastră putere de a observa şi aprecia valorile logic naturale şi crestine. Actriţa, mama malefic-regină (CharlizeTheron) este mai frumoasă ca Alba ca Zăpada, (Christen Stewart) în realitate. Frumuseţea îţi este condiţionată, dictată. Frumos este ce spune organizaţia nu ce alegi tu prin simţire, prin recunoaştere ci prin ochire ca pe o respectare a unui regulament (Azi e la modă nasul mare?).
Joe Roth şi Sam Mercer sunt producătorii acestei realizări spectaculare, acestei viziuni. Dar este oare viziunea lor numai? Sau este şi contribuţia celor care au finanţat filmul. În această industrie, azi nu e mare diferenţă, dacă privim înăuntrul ei prin ochii jurnalistului şi scriitorului David L. Robb, între ea şi PCR-ul lui Ceauşescu. Pentagonul ca şi Ceauşescu dictează conţinutul filmelor de azi în America. David L. Robb nominalizat de trei ori pentru Premiul Pulitzer scrie în cartea sa intitulată “Operatiunea Hollywood” (Cum Pentagonul conturează şi cenzurează scenariile de film), că toate filmele sunt filtrate de Pentagon şi aceştia le sprijină cu finanţare şi idei pe cele care le urmează politica, le dă acces realizatorilor la tehnica militară din dotare a forţelor militare americane, cam tot aşa cum îi dădea Ceauşescu armata românului Sergiu Nicolaescu. Toate aceste înlesniri în ciuda faptului că ei încalcă primul amendament din Constituţia americană privind libertatea în vorbire. Toţi au dreptul să se exprime în mod egal şi asta înseamnă că dacă dai unora accesul la armata americană şi altora nu, asta înseamnă ca pe unii îi opreşti în a se exprima pe ecran cu aceleaşi facilităţi – nu ai dreptul la informaţie, nu ai dreptul să informezi. Imaginea de pe ecran e informaţie. Sigur că nimeni nu-şi poate permite să închirieze forţele militare americane pentru filmări şi atunci toţi ar avea dreptul în mod egal să le folosească, însă nu e aşa. Deci se face discriminare încălcându-se astfel constituţia, scrie David. Ţinta Pentagonului sunt cei tineri, soldaţii de mâine care trebuie stimulaţi să iubească armata şi serviciul militar, industria de război şi lupta pentru a învinge, premierea necruţătorilor şi slăvirea eroilor. Nu sunt acceptate şi sprijinite filme care oglindesc ororile războiului, distrugeri şi crima de război, morţi, viol şi actul indisciplinar, militarul depravat, alcoolic sau sub influenţa drogurilor, inuman, dezordonat etc. Filmele trebuie să-i arate mai eroi decât sunt ei, făcând doar fapte bune şi în serviciul naţiunii, transformând populaţia lumii prin filmele lor, într-o masă de războinici, iar seara în jurul focului, cam ca pe timpurile invaziei hoardelor lui Gingis Han spunând poveşti cu eroi care extermină şi jefuiesc familii şi ţări tăind fără milă copii, mame şi bunici. Asta-i direcţia în care mergem? ACESTA-I VIITORUL?
Noroc că mai suntem din acei care mai credem în inocenţă, sinceritate, în pace, compasiune şi în frumosul cuminte, în cărţi cu Feţi Frumoşi şi Cosânzene care fac bine şi se bucură de frumuseţea munţilor şi a florilor, de cântecul mamelor şi doina bunicilor, de zâmbetul copiilor şi al celor care cred în poezie şi în cântecul de leagăn. Toate acestea stau ascunse în cenuşa secolului nostru gata să mocnească, să sară să ne apere. O vorbă românească spune: Vorba dulce mult aduce. Şi ce poate fi mai dulce decât o poezie pentru copii:

ANCUŢA

Ţi-am spus eu oare
Că sunt o fetiţă mare?
Fiindcă merg la grădiniţă,
Ţopa, ţopa pe străduţă.

Căţelul meu Neghiniţă
Vrea şi el la grădiniţă,
Ţanţoş ţine coada sus
Doar ţţ are de spus.

Miţurică miţurică
O lăţoasă de pisică
Mieuna ţâşnind drăguţă
“Eu mă ţin de voi, Ancuţă”.


ZÂNA

Într-o zi de raze plină,
Am zărit în grădină,
Zăbovind pe o zambilă
O zână cât o albină.

Ea zburase prin văzduh,
Obosită de zăduh. 
Părul cu zulufi de soare
Scânteia din zare-n zare.

Gura roz,  o zmeurea
Ochii verzi de peruzea.
Bluza ca o fină pânză
Era doar o verde frunză,

Aripile de zorele
Cu zefir zimţat pe ele,
Zvelte, ca un zepelin
Zumzăiau uşor şi lin.

-Zână dragă, hai în zbor
Să zorim către izvor,
Să zburdăm, prin stropii mii
Zvăpăiaţi şi zglobii.

Zâmbind, zâna pe furiş
Se-azvântă în zmeuriş
Şi de-acolo în zig-zag,
Zbrr, zvâcni în vârf de fag.
AL CUI ESTE SOARELE?

Doi copii la mare
Se certau în gura mare.
-Soarele e-al meu!
-Ba nu, e al meu!

Dar când cearta era-n toi,
Zbură pe lângă cei doi
Un fluture cu-aripi poleite,
Pudrate de raze-nsorite.

Din senin apăru şi-o albină,
Rochia de polen era plină
Bâzâitul oprindu-şi pe dată
Să tragă cu urechea la ceartă.

-Ei, dragi copii, încetaţi,
Că degeaba vă certaţi.
Soarele de viaţă dătător
Este-al nostru, al tuturor.


PLOAIA

Într-o zi de primăvară,
Strop cu strop cerne afară.
Ploaia-i binefăcătoare                      
De belşug aducătoare.

De la grădiniţă am plecat
Cu dorinţă de plimbat.
Am sărit cu chef de joacă
Din băltoacă înbăltoacă.

Cu bunica pe-ndelete
Ne-am distrat ca două fete.
Însă când ne-am udat
Iute-n casă-am intrat.

E frumos, nu am cezice,
Însă  ploaia este rece,
Nu e bine  mult a sta,
Că începi a  strănuta.


FURNICA

Întâlnii lâng-o urzică
O furnică-aşa de mică,
Transpirată şi zorită,
Cu cămaşa prăfuită.

Mai încolo, pe cărare,
În a vântului suflare,
Zeci şi sute de furnici
Ca adevăraţi voinici

Cărau sacii câte doi,
Hrană pentru muşuroi,
Iarna dac-o fi geroasă
Să aibă de toate-n casă.


CA NATURA PRIMĂVARA

Fragezi obrăjorii,
Roziori precum bujorii.
Ochii strălucesc,
Zâmbet îngeresc.

Gureşă ca vrăbiuţa
Ce se scaldă, e guriţa.
Râsul vesel, cristalin,
Nasul, bobocel de crin.

Urechile par petale
De gingaşă floare.
Cum arată oare Sara ?
Ca natura primăvara.

Poezii din volumul RAZE DE SUFLET PENTRU SARA de Vasilica Grigoraş.
Scriam odată că, dacă o să fim vreodată învadaţi de “Alieni”, eu o să-i întâmpin cu o doină, iarăşi zic că: dacă vom fi invadaţi de Hollywoodieni eu am să-i întâmpin cu o poezie pentru copii.
Ben Todică


Observatorul, Toronto, Canada

Gândacul de Colorado - Ziarul românilor de pretutindeni





Melidonium, revistă de cultură, artă, tradiții, istorie, educație

Poezia - Ioan Miclău

Revista ART - EMIS ACADEMY - Magazin literar - artistic și de opinie

Articolul a apărut și în „Pagini românești din Noua Zeelandă” - Revista românilor din Noua Zeelandă - Anul VIII - numărul 84 - iunie 2012 - pag. 5











Un comentariu:

  1. Frumos si..realist.
    As adauga doar ca din totdeauna Hollywood-ul, ca si alte centre cinematografice au fost folosite in aceleasi scopuri, nu numai Ceausescu si regimul. Diferenta este ca ceilalti o fac intr-un mod mult mai talentat ,dar care e si mult mai periculos pt ca pare mai atractiv , este mai atragator si mai credibil.
    Filmele cu continut comunist clar erau atat de slab realizate, ca toata lumea se prindea ce si cum si se distra pe seama lor. Celelalte sunt bine tesute si greu de decelat de catre marele public.
    Si pe mine ma intereseaza un subiect similar, cum este folosita cinematografia in schimbarea mentalului colectiv. Daca te uiti la filmele romanesti premiate national/international dupa '90, sunt aproape numai cele care respecta o anumita politica impusa romanilor. Subiectele despre despre romani trebuie alese in asa fel incat sa reiasa cat suntem de slabi, de rai, de degradati si asa mai departe. Nu lipseste nici corectitudinea politica, ca nu se poate altfel.
    Tin minte cand au aparut primele filme de dupa '90, numai cu subiecte sordide, lumea era revoltata si unul dintre cineasti si dintre critici motiva alegerea prin faptul ca artistii se uita la ce e marginalizat si asa mai departe. Problema e ca din acea marginalizare au facut un "drapel de lupta" si totul apare degradant despre Romania, cu intesitati diferite. Mai rar filme diferite...
    Referitor la aceasta Alba ca Zapada, eu nu am vazut filmul, dar am vazut reclama si parte din filmul celalalt, facut de britanici. Uita-te si vei vedea povestea Albei ca Zapada, ca asa se si numeste filmul, poveste transplantata intr-o lume ... multiculturala, dar in varianta "soft". Am folosit in mod intentionat acest anglicism.


    CM Canada

    RăspundețiȘtergere