luni, 23 iunie 2014

Excursie la Budapesta

La sfarsitul lunii octombrie, impreuna cu un grup de "tovarasi si prieteni", membri ai organizatiei "Pro Romania Europeana" din Oradea, ne-am imbarcat intr-un microbus, dimineata la ora 8,00. A fost o zi frumoasa, insorita si calda, de toamna tarzie. In scurt timp,am strabatut orasul si am si ajuns la Vama Bors.
               De cum am trecut in tara vecina, Ungaria, s-a simtit un aer de Occident. Strazile mai largi, mai curate si cu multe marcaje. Casele, chiar daca erau mici, erau frumos aranjate cu multe flori. Campiile, (singura forma de relief), erau cu roadele culese iar pamanturile proaspat arate. Pe marginea autostrazii, era perdea  de pomi, pentru a proteja impotriva vanturilor si a zapezilor. In rest, pusta ungara., un fel de Baragan al nostru (ca intindere, vorbesc).
               Dupa aproximativ doua ore, ajungem la marginea Budapestei, de unde, dupa inca o ora, am ajuns in centru. De la intrare, am vazut multe institutii, intreprinderi industriale, magazine mari, stadionul echipei de fotbal Ferenczvaros, reconstruit din temelii.
               Prima oprire am facut-o la Cimitirul Municipal, pentru a depune flori si lumanari la mormantul marelui carturar roman Emanuil Gojdu.

Cu parere de rau am constatat ca nu se vrea ca mormantul acestuia sa fie gasit. Nu exista indicatoare in acest sens. Dupa mai multe telefoane si dupa plimbari lungi printre morminte, am ajuns, in sfarsit , la marginea cimitirului. Am gasit mormantul! Acesta, frumos ingradit cu fier forjat, cu monument de marmura, era plin de flori si tricolor romanesc. Pe monument erau pozele lui Gojdu si ale ultimei sale sotii. Am depus florile si am aprins lumanari, timp in care o lacrima mi-a aparut in coltul ochiului. Nu se putea altfel, doar era pentru cel ce este patronul spiritual al liceului cu acelasi nume din Oradea, pe care l-am absolvit cu ani in urma .
               In sfarsit, dupa ce ne-am cazat, la o pensiune ce semana cu un "saloon" din filmele americane, facut din lemn si carton, am plecat intr-un tur al orasului, fara ghid, doar cu soferul, care mai cunostea orasul. Incepea sa se insereze si orasul era luminat feeric Toate cladirile importante se vedeau de la departare.
               Am trecut pe langa Palatul Parlamentului, construit la 188o si care in prezent este in reconstructie. Ulterior am aflat ca se va vinde la licitatie, intrucat intretinerea lui este costisitoare.

Pe malul drept al Dunarii am zarit o ridicatura, un deal, numit Dealul Gellert, pe care este construita o cetate, un bastion al pescarilor. Despre acest bastion pot sa spun ca a fost construit cu scopul de a semnala orice ambarcatiune ce putea sa apara pe Dunare. Avea si rol de vama. Pe platoul de pe deal s-a construit un mare monument al eroilor.

Palatul Regal, construit de regele Bela al IV-lea, in secolul XIII-lea. A fost distrus in 1686, cand armata habsburgica l-a eliberat de otomani. A fost reconstruit in secolul XVIII. Acesta gazduieste in prezent Muzeul de istorie al Budapestei, Galeria  Nationala  de Arta, Muzeul de Arta Contemporana.
               Biserica Mathyas - in 1309, Carol Robert de Anjou, a fost incoronat aici ca Regele Carol I al Ungariei. In 1470, Matei Corvin si-a adapostit aici armele.
               Piata Eroilor, patrimoniu universal UNESCO - a fost construit in 1896, la comemorarea a 1000 de ani de la sosirea ungurilor in Bazinul Carpatic.

Podul cu lanturi, una din cele mai frumoase privelisti - are lungimea de 375 m si latimea de 16. La capete are cate doua statui. Cand il privesti noaptea, pare o dantelarie de lumini.
               Bazilica Sf. Stefan - primul rege al Ungariei, este cea mai mare din Budapesta si poate adaposti 8500 de oameni. Aceasta gazduieste mana dreapta mumificata a Sf. Stefan.
              Opera din Budapesta - construita in stil neorenascentist - intre anii 1875-1884, pentru a marca cei 1000 de ani. Este decorata cu 7 kg de aur. Are nenumarate statui, printre care si cele ale lui Mozzart, Beethoven, Verdi, Liszt si Erkel, primul director al Operei.

Marea Sinagoga - cea mai frumoasa din lume, construita intre anii 1844-1859, dupa planurile lui Ludwig Forster.
              Insula Margareta - insula aflata langa podul cu acelasi nume de pe Dunare - are lungimea de 2,5 km. Adaposteste o gradina zoo, o gradina japoneza, piscina, pista de alergare de 5 km si ruine din secolul XIII.
             Nu departe de Piata Eroilor se afla un castel, o copie a Castelului Huniazilor de la Hunedoara, cladire ce adaposteste un muzeu (de stiinte naturale).
             Acestea sunt, in mare, cele mai importate obiective de vizitat in Budapesta. Peste tot unde te duci, vezi arhitectura clasica, carateristica Vienei si Parisului, cu statui mari pe fatade, cu ornamentatie bogata.
             Tarziu in noapte, ni se facuse foame, asa ca ne-am oprit la un bistro, un local mic,unde am mancat celebrul "gulas" (care, de altfel, nu lipseste din meniul niciunui local din Ungaria).
             A doua zi, dupa micul dejun, ne-am intalnit cu ghidul desemnat de agentia de turism. Acesta era maghiar din Oradea, emigrat in urma cu peste 20 de ani in Ungaria. Programul lui era prevazut pe parcursul a 3 ore, dar care s-a prelungit pe toata ziua. Impreuna am parcurs o parte din obiectivele aratate mai sus. Cu lux de amanunte, ne-a prezentat foarte multe date, despre obiectivele vizitate, unele  erau doar legende, dar fiind frumos prezentate, au prins.
            Unul din obiectivele principale vizitate de noi au fost Curtile Gojdu. Dupa cum se stie, marele carturar roman a trait si a murit la Budapesta. A fost avocat  si a lasat o mare mostenire fundatiei care ii poarta numele. Aceasta avea menirea de a sustine material tineri romani la studii in Budapesta, mai ales la studii teologice. Curtile Gojdu se intind pe mai multe hectare, pe mai multe strazi. Astazi, toate acestea au ramas statului ungar, deoarece, legile lor stabilesc ca revendicarile sa se faca in limite mici, nu ca la noi, integral.Procesul de revendicare a averilor Fundatiei Gojdu este greoi, nu se vrea restituirea acestora. In prezent, in cladirile respective functioneaza diferte localuri, restaurante, firme, etc.

Nu departe de Curtile Gojdu, se afla un petic de pamant romanesc, mai precis un asezamant monahal, o manastire de maici, si de fapt, Episcopia Ortodoxa Romana din Ungaria. Intrand in curte, ne-a intampinat un adevarat santier de constructii. Am urcat pe scarile in spirala, pana la etaj, unde se afla instalata o biserica, unica biserica ortodoxa romana din Budapesta. Este recent renovata, dar are nevoi multe si bani putini. In biserica se fac nunti, botezuri. In rest, se tin lectii pe diferite teme cu copiii romanilor din parohie.

Seara s-a incheiat, purtati de un vapor, pe valurile Dunarii. A fost extraordinar, a fost minunat. Privelistile care ni s-au aratat, au fost de vis. Tot ce vazusem ziua, avea o taina, acum, noaptea. Statuile de pe cladiri pareau reale .Podurile erau, parca, inlantuite de ghirlande de lumini. Vaporasele treceau in sus si in jos, purtand turisti dornici de imagini frumoase. La un moment dat, ghidul nostru ne-a provocat cu  o intrebare: cine vrea sa conduca vaporul? Nu am stat prea mult pe ganduri si am ridicat mana. Am urcat pe puntea de sus, unde capitanul vasului mi-a spus ce sa urmaresc, cum sa tin carma. M-am descurcat bine, dar la inceput era sa intru intr-un cap de pod, nestiind ca la vapor trebuie sa invarti cu putere carma, nu ca la o masina, usor.

In sfarsit, iar tarziu, am ajuns sa ne culcam. Dimineata, iar la drum. Obiectivul - Institutul Cultural Roman din Budapesta. Acesta functioneaza intr-o cladire cumparata de statul roman - asadar, iar pamant romanesc. De la strada, curtea se vede plina de verdeata. In curte, troneaza falnic bustul poetului Mihai Eminescu. Institutul Cultural Roman gazduia, in acea perioada, o expozitie de arhitectura romaneasca.. In restul timpului, acolo au loc diferite activitati culturale cu romani si pentru romani, cercuri artistice pentru copii, gale ale filmului romanesc si strain, concerte de muzica, intalniri de tot felul. Acesta isi indeplineste pe deplin rolul pentru care a fost infiintat.
              Lasam in urma Budapesta. Drumul pare, parca, mai lung. Suntem cu totii tacuti. Cu totii ne gandim la diferenta dintre Budapesta si Bucuresti. Budapesta - oras occidental. Bucuresti - oras balcanic. Budapesta - oras curat, civilizat, pe cand Bucuresti - asa cum il stim cu totii.
              Am scris aceasta relatare, in urma excursiei facute recent prin Transilvania si Bucovina.
              S-au facut multe pe la noi si se vor mai face multe. Avem multe lipsuri (ma refer la curatenie, la protejarea mediului), dar avem ceva ce nimeni nu are,  avem ceva ce nimeni nu ni-l poate lua. Avem munti, avem dealuri, avem poiene, pajisti, avem animale salbatice (nu numai in gradinile zoo), avem o istorie de mii de ani. Dar mai avem ceva: avem oameni de valoare cu care ne mandrim in lume.Si toate acestea, oare, nu cantaresc mai greu decat tot ce altii au? Va invit si pe voi sa va convingeti de cele spuse de mine.