duminică, 26 februarie 2017

Linia ferata Oravita-Anina




Veste fabuloasa din Banat!
Ce se intampla cu locul de poveste din cea mai veche gara din Romania?
Decizia luata de Regionala CFR Timisoara


A fost construita inaintea celor din Roma, Stockholm, Tokyo sau Los Angeles, intre anii 1854-1856, este cea mai batrana gara de pe teritoriul actual al Romaniei si se afla in Banat.

CITESTE SI: Cat de tare seamana cea mai spectaculoasa cale ferata din Romania, aflata in Banat, cu Semmeringul din Austria! FOTO!


Vorbim despre gara din Oravita, unde se gaseste, de asemenea, cel mai vechi depou de locomotive din tara, ridicat de catre Societatea Privilegiata a Cailor Ferate de Stat Austrice pentru a asigura remorcarea trenurilor pe linia Oravita – Bazias.

Cazut prada degradarii in ultimii ani, depoul va intra in reabilitare.
 
 
Reprezentanti ai Regionalei de Transport Calatori Timisoara s-au intalnit la Oravita cu reprezentanti ai Primariei pentru a discuta despre starea cladirilor din cea mai veche gara. Depoul a fost constituit dintr-o hala principala, in anul 1856, constructia fiind in intregime din lemn. Aceasta a fost distrusa complet de incendiul din anul 1886.

Ulterior, intreaga cladire a fost reconstruita din zidarie de caramida, necesitand in momentul de fata reparatii capitale la acoperis. CFR Calatori are cuprinsa in bugetul de anul acesta suma necesara refacerii integrale a invelisului remizei.


„Sunt bucuros de faptul ca cei de la CFR dau importanta uneia dintre cele mai remarcabile atractii turistice din orasul nostru. Am venit la intalnire impreuna cu arhitectul aparatului de specialitate din cadrul Primariei pentru a da o mana de ajutor celor de la CFR si am reusit sa gasim solutii viabile pentru a incepe cat mai repede posibil reabilitarea remizei de locomotive”, a declarat pentru Reper24, Dumitru Ursu, primarul Oravitei.


Dupa ce depoul va fi pus la punct, reprezentantii Regionalei de Transport Calatori Timisoara si cei ai Primariei din Oravita vor sa infiinteze un muzeu, dat fiind faptul ca din aceasta gara porneste traseul de vis – Semmeringul Banatean, cea mai spectaculoasa cale ferata din Romania, care atrage in fiecare an mii de turisti din toate colturile lumii.


Va reamintim, la Oravita s-a construit si prima cale ferata de pe teritoriul tarii noastre: Oravita – Iam – Iasenova – Vracevgai – Bazias, inaugurata pentru transportul de marfa la 30 august 1854, iar pentru calatori la 1 noiembrie 1856.

Gara Oravita este si prima gara cu ascensor. Are peronul la primul etaj, acesta fiind cu mult deasupra nivelului strazii. Pe vremuri, pasagerii si bagajele urcau cu liftul, din strada pana la peron.


Legatura Oravitei cu reteaua mondiala de cai ferate s-a facut in 15 iulie 1858, cand orasul Timisoara a fost legat cu o linie noua Varset – Iasenova. Drumul cu trenul de la Oravita la Budapesta dura atunci 26 de ore, iar de la Oravita la Viena 36 de ore, traseul fiind cunoscut sub numele de „lunga linie orientala”.


Printre personalitatile care au trecut prin gara Oravita se numara trupa de teatru Pascaly, din care facea parte si Mihai Eminescu, la acea vreme sufleor si secretar particular al directorului, imparateasa Sissi si regele Carol I al Romaniei.

Surse foto: banaterra.eu, infocs.ro, oravita-anina.eu
Tag-uri:cfr timisoara oravita,gara oravita,oravita,reabilitare gara oravita,tren oravita anina,turism oravita-anina






Cea mai spectaculoasa linie ferata din Romania, aproape de Timisoara, intra totusi in circuitul turistic? Planuri noi sunt pentru trenul Oravita – Anina

TIMISOARA. Nu se mai inchide? Semeringul Banatean, adica cea mai spectaculoasa linie ferata din Romania, prima linie montana, care leaga Oravita de Anina, in judetul Caras- Severin, ar putea deveni una turistica.


Fostul ministru al Turismului, timisoreanca Maria Grapini a declarat pentru opiniatimisoarei.ro ca, in calitate de ministru, a depus memorii la Ministerul Transporturilor pentru a transfera acest tronson de cale ferata la Ministerul Turismului.

Mai mult decat atat, se doreste prelungirea acestei linii ferate pana in Serbia, la Varset.

„Prin luna martie am fost la Varset, in Serbia. Se pune problema sa se repuna linia pana la Varset. I-am trimis o informare in acest sens la presedintele Consiliului Judetean Caras- Severin, Sorin Frunzaverde si am depus si doua memorii la Minsiterul Transporturilor. Dupa cum se stie, la Ministerul Transporturilor se discuta despre desfiintarea a 700 de kilometri de linie ferata care nu este profitabila, iar in cei 700 de km se regaseste si tronsonul Oravita- Anina. Nu voi lasa lucrurile asa, in privinta acestei linii ferate, este un obiectiv turistic important. Am plecat de la minister, dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa ducem mai departe proiectul. Dupa sarbatori ma voi interesa, din nou la minister si la Autoritatea Nationala de Turism, sa vad in ce stadiul e proiectul de transformare in traseu turistic„, a declarat pentru opiniatimisoarei.ro Maria Grapini.

Fostul ministru a mai spus ca, deocamdata, in Guvern nu s-a discutat despre desfiintarea celor 700 de kilometri de linie ferata nerentabili si ca o analiza  in acest sens ar putea avea loc in perioada imediat urmatoare.

„Trebuie sa salvam aceasta linie ferata. Altii, am vazut si prin Austria, infiinteaza astfel de linii ferate turistice, iar noi ne gandim la desfiintare. In zona aceea mai sunt si alte obiective turistice care merita sa fie promovate turistic„, a mai spus Maria Grapini.


Linia ferata Oravita-Anina a fost inaugurata la 15 noiembrie 1863, fiind prima cale ferata montana si a patra construita de pe teritoriul actual al Romaniei. Pe cei 34 de kilometri, traseul montan are in componenta 14 tunele si 10 viaducte, iar diferenta de altitudine intre cele doua orase este de 340 de metri. Tunelele au fost strapunse cu dalta si cu tarnacopul, intrucat la acea vreme inca nu se inventase dinamita. Mai multe despre istoria acestei cai ferate aici!

O plimbare cu trenul intre Oravita – Anina si retur costa 10,4 lei. Elevii, studentii si pensionarii beneficiaza de reducere 50% din pretul biletului.

De la Timisoara pana Oravita sunt aproximativ 130 de km, ce pot fi parcursi cu masina.

Sursa foto: Banatul Montan
http://www.opiniatimisoarei.ro/cea-mai-spectaculoasa-linie-ferata-din-romania-aproape-de-timisoara-intra-totusi-in-circuitul-turistic-planuri-noi-sunt-pentru-trenul-oravita-anina/25/04/2014

Sursa Inf. Mariana Gurza













Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu